20140723

SHARING POST: Langkawi Permata Kedah ~ Kayak d'Langkawi 2014

Hari kedua, hari yang dinantikan...masa untuk berkayak, program utama trip ke Langkawi kali ni. Breakfast dah termasuk dalam penginapan, selepas bersarapan kami pun bergerak ke Sg. Kilim yang terletak dalam kawasan Kilim Karst Geoforest Park, untuk makluman Langkawi mempunyai 3 Geopark iaitu Machinchang Geoforest Park, Dayang Bunting Marble Geoforest Park dan Kilim  Geopark sendiri. Perjalanan ke jeti Sg. Kilim mengambil masa kira-kira 1 jam 30 minit dari Pantai Tengah dan akan melalui pekan Kuah.

Kami sampai di jeti Sg.Kilim jam 9.30 pagi, sebelum naik bot ke restoran terapung Hole in the Wall sedikit taklimat ringkas dari guide kami iaitu En.Filzan dan En.Halimi dari Geoforest Adventure Cruise.  Untuk pakej kayak ni aktiviti yang ditawarkan ialah:

- 7KM Mangrove Kayak ( including Eagle Feeding )
- Lunch di Restoran terapung
- Fish Farm
- Lawatan ke Gua Kelawar
- Lawatan ke Pulau Kasut & Kilim Geoforest Park Signage

Total harga pakej RM 150 per pax ni untuk group booking yang melebihi 40 org.
Boleh hubungi En.Halimi - Geoforest Adventure Cruise (0175228325)

Kami dibawa ke restoran terapung Hole in the Wall yang juga merupakan Fish Farm so boleh juga lihat pelbagai jenis ikan di sini. Kat sini kami berhenti seketika sementara guide menyediakan kayak, tapi ini bukan merupakan starting point untuk kayak lagi. Kayak yg akan digunakan di ikat pada bot, dan kami sekali lagi naik bot untuk ke tempat starting point. Dari restoran ke starting point tak jauh dalam 10 minit menaiki bot.

Tiba di starting point yang merupakan sungai kecil antara hutan paya bakau, disini kami mula naik ke atas kayak, kayak yang digunakan ialah double ocean kayak dan tak de lubang untuk masukkan kaki, menurut guide kayak ni lagi stabil dari normal kayak yg ada lubang masuk kaki. Bila semua dah ada atas kayak, sekali lagi guide bagi taklimat ringkas mengenai cara menggunakan kayak dan beberapa tips. Memandangkan air laut dah nak surut masa ni so kami kena berkayak dengan laju di sungai kecil ni, kalau tidak tak sampai ke Checkpoint 1 dan terpaksa patah balik. Jadinya taklimat pun sekejap je dan bermula la kayuhan untuk melepasi sungai kecil ni dan sampai ke Checkpoint 1.

Tiba di Checkpoint 1 selepas 1 jam berkayak, masa sampai sini air memang dah agak surut, nasib baik sempat. Berhenti rehat di Checkpoint 1 kira-kira 45 minit. Masa ni lah guide cakap kami merupakan group pertama dalam Malaysia yang berkayak kat sini, bangga jap,haha, tak ramai Malaysian yang tahu pasal kayak ni, yang selalu kayak pun foreigner je. Rugi tak cuba kayak kat sini, sebab kayak di Kilim ni memang terbaik, view mangrove dengan batu kapur memang cantik.

Kami bergerak ke Checkpoint 2, masa ni dah masuk ke sungai yang lebih besar dan dalam, kayak pun  jadi smooth je sebab mengikut arus. Tapi lenguh gak tangan mengayuh kayak sepanjang 7km ni, jadi muscle jap bahu.haha. Sampai di Checkpoint 2, kat sini guide tunjukkan mcm mana cara pembenihan pokok bakau, kalau ingat ada dalam subjek geografi masa sekolah dulu. Terus lagi berkayak dan kami sampai di kawasan Eagle Feeding, kat sini memang akan nampak banyak Helang menyambar makanan yang diberi. Terdapat 2 jenis helang iaitu helang merah dan putih. Lama gak lepak sini sambil lepak tgk helang dan menikmati pemandang batu kapur yang superb.

Kayuhan diteruskan lagi untuk ke Checkpoint 3, kat sini rehat kejap je dan guide tanya kalau ada yang dah penat boleh balik naik bot rescue. Untuk makluman sepanjang kayak ni memang akan ada bot rescue, bot ni bertindak macam first aider  sambil-sambil ada photographer amek gambar. masing-masing semangat so xde yang balik naik bot, selepas Checkpoint 3 ni kami kena melintas laluan utama yang digunakan untuk bot mangrove tour, jadinya kat sini memang bahaya sikit sebab bot yang dtg semuanya laju. Tambahan arus agak kuat sebab dah berdekatan dengan laut lepas, alhamdulillah semua berjaya lepas, perjalanan diteruskan hingga ke restoran Hole in the Wall tadi. Kat sini kami makan tengahari dan melawat fish farm. Selepas makan, aktiviti tak abes lagi, kami masih ada tour menaiki bot ke signage Kilim Geoforest Park dan Gua Kelawar.

Layan gambar kayak dulu...serius best, highly recommended untuk dicuba.

Briefing dari En. Filzan di Jeti Kilim
Checkpoint 1 - sebelum keluar ke sungai yg lebih besar
Dikelilingi hutan paya bakau
The Guide
Guide Menunjukkan kelangsungan hidup benih pokok bakau
Menuju ke Checkpoint 3
Eagle Feeding
Terbaik...mangrove kayak
Aktiviti seterusnya selepas makan tengahari ialah lawatan ke signage Kilim Geoforest Park dan Gua Kelawar. Destinasi pertama ialah ke laut Andaman dimana terletak signage Kilim Geoforest Park dan juga Pulau Kasut. Tak lama kat sini, ambil gambar sekejap dan terus bergerak ke Gua Kelawar. Bayaran masuk untuk Gua Kelawar ialah RM1 dan akan dapat torchlight, untuk kami dah memang termasuk dalam pakej. Untuk lawatan Gua Kelawar ni guide kayak jugak yang jadi guide untu Gua Kelawar, banyak penerangan dan info yang kami dapat mengenai Gua Kelawar ni. Kalau pergi sendiri tak guna guide pun ok sebab banyak papan tanda maklumat dan gua ni xbesar sangat nak pusing.

"The bat cave was existed about 440-480 million years ago, and it's lurks quietly in a mangrove swamp in a tributary of Kilim River. The chamber is in the form of a long tunnel. Clinging precariously on the ceiling of hundreds of bats, The stalactites and stalagmites within this cave are of the gigantic proportions. Stalactites on the eastern cave entrance are rather unique as they did not grow vertically downward. The growth of these oblique stalactites is believed to be associated with the deposition of travertine deposits by photosynthetic algae that required brighter sunlight to grow. There are ancient oyster shells attached on certain wall of the cave, a few meters above the sea level, indicating a higher ancient sea level 5000 years ago..." - Sumber Google

Andaman Sea & Pulau Kasut

Signage Kilim Geoforest Park

Batuan atas tu macam bentuk Penyu

Gua Kelawar
Kena  senyap takut menggangu Kelawar
Tamat lawatan ke Gua Kelawar maka berakhir la tour ni, kami bergerak semula ke jeti Sg. Kilim, ada sikit majlis penyerahan cenderamata dan sijil penyertaan. Bergerak keluar dari sini jam 4 ptg, dan meneruskan aktiviti lawatan pulau. Tak banyak tempat yang sempat pergi memandangkan hari dah petang, kami sempat singgah di tempat pembuatan minyak gamat dan pekena Laksa power tak power sgt pun berdekatan airport Langkawi. Kemudian balik ke hotel dan BBQ malam tu, berakhir hari kedua. Aktiviti hari ketiga ialah Lawatan ke Kabel Car dan shopping di Pekan Kuah. Yang ni xde entri sebab aktiviti ni dah biasa sangat,haha. Tamat trip vmy2013 ke Langkawi.

Sijil Pencapaian katanya - Sumber Facebook Azreena Idris

1. Sharifah Az OutdoorJuly 30, 2014 at 12:31 PM

Selamat Hari Raya ;)

2. Selamat hari raya Aidilfitri @Sharifah Az . Terima kasih melawat blog Ohsem Kayak

3. Sharifah Az OutdoorAugust 1, 2014 at 3:03 AM

Teruskan menulis.. Jarang ada blog 100% about kayak in Malaysia. Lebih2 lagi in BM Letak info kayak yang best2. I akan ikuti blog u from time to time ;)