20140819

LAURA SUDAH SAMPAI! (PART 1)

Laura? Siapa Laura? Tanya wife apabila terdengar saya menyebut nama itu beberapa kali tanpa sedar. Saya sudah menunggu Laura selama 13 hari. Kini baru berjumpa face-to-face. Memperkenalkan kayak baru saya, Laura. Ianya sejenis kayak inflatable (kayak udara, perlu dipam angin), jenama Intex, model Explorer K2.

Dari mana datangnya nama Laura? Saya beli kayak inflatable ini melalui internet. Reseller kayak ini terletak di US. Sebelum memutuskan untuk membeli kayak ini, saya telah mengajukan beberapa soalan kepada wakil syarikat tersebut yang bernama miss Laura. Disebabkan perbezaan waktu Malaysia dan US, Laura akan membalas email saya selepas pukul 12 malam. Lantaran terlalu excited nak dapatkan info produk dari beliau, tanpa sedar saya menyebut nama Laura apabila membuka email sehingga membuatkan wife curiga. 

"Siapa Laura?" tanya wife.

"Nama kayak la" jawab saya mudah tanpa menerangkan lebih lanjut.

Selepas itu wife sering bertanya, bila Laura nak sampai? Rasa nak tergelak pun ada sebab wife memangil kayak Explorer K2 itu sebagai Laura. Jadi dalam masa 13 hari menunggu, nama Laura sudah melekat pada kayak ini. Haha..


Walaupun kayak jenis inflatable tidak popular di Malaysia, namun ianya digunakan secara meluas di luar negara. Saya telah membuat perbandingan dari segi jenis, harga dan testimoni pengguna pelbagai kayak inflatable. Saya dapati rata-rata inflatable kayakers berpuas-hati dengan kayak Explorer K2 lantaran harga yang tidak menyakitkan poket dan kualitinya mantap.

Bentuk kayak ini juga unik berbanding kayak inflatable jenama lain seperti Sevylor, Innova, Aire, Sea Eagle dan lain-lain. Kayak ini direka mengikut bentuk kanu puak Red Indian. Warna kuning kelabunya juga amat memukau pandangan mata. Ia mendapat kelulusan dari TUV & US Coast Guard. Keunikan ini yang membuatkan saya memilih Explorer K2 sebagai kayak inflatable saya yang pertama.

Syarikat reseller Intex memproses pembelian saya selama 3 hari dan penghantaran dibuat dalam 9 hari menggunakan perkhidmatan United States Postal Service (USPS). Kemudian di ambil alih oleh Pos Laju yang menghantarnya ke hadapan pintu rumah. Maka total 13 hari semuanya.

Posmen yang menghantar mengeluh sebab berat nak angkut dari van Pos Laju ke rumah.


Selfie atas Laura yang telah siap di pam.
Kayak Explorer K2 dan accessories yang datang bersama dalam 1 kotak.
Jadi next step adalah sesi menilai prestasi Laura di atas air. Saya memilih tasik Putrajaya sebagai lokasi maiden voyage untuk kayak baru ini. Tasik Putrajaya memang sesuai kerana ianya luas dan sedikit berombak. Maka takala orang lain berpusu-pusu menuju ke tempat kerja, saya bergerak ke Putrajaya bersama-sama Laura. Tidak seperti kayak-kayak lain yang saya letak atas bumbung kereta, Laura duduk dengan selesa di seat belakang tanpa ada masalah. Inilah kelebihan utama kayak jenis inflatable.

Akan bersambung ke siri 2, KLIK DISINI...
   

6 comments:

  1. berapa harganya,tkasih

    ReplyDelete
  2. Bro jual ke kyk nie? Terpikat kawe

    ReplyDelete
  3. Sharifah Az OutdoorAugust 20, 2014 at 4:54 PM

    wah.. I pun nak Laura! Pinjammmmm

    ReplyDelete
  4. Baruku tahu ada kayak macam nih.. ok tak??

    ReplyDelete
  5. Ok ke beb kalu buat mancing ?

    ReplyDelete
  6. akakakakakakkakakakekkekekkekekkeioiririiriiririiriiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiifkkkkkkkkkkkkkkkkvmddddddddddddd

    ReplyDelete